مجله کامپیوتر و موبایل

آموزش |نقدو بررسی و ترفندهای مهم کامپیوتر و موبایل

مجله کامپیوتر و موبایل

آموزش |نقدو بررسی و ترفندهای مهم کامپیوتر و موبایل

انواع آموزش های کاربردی از کامپیوتر و موبایل و همچنین اخبار تکنولوژی و نقد وبررسی قطعات سخت افزاری کامپیوتر و موبایل را می توانید در این وبلاگ مشاهده کنید

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

آخرین نظرات

بررسی (کامپیوترهای بسیار کوچک) ECS LIVA X

شنبه, ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۵:۲۲ ق.ظ

بررسی  (کامپیوترهای بسیار کوچک) ECS LIVA X



خنک کننده

امروز یک مقاله در مورد کامپیوتر های بسیار کوچک در سایت سخت افزار دیدم و گفتم برای خوانندگان مجله تخصصی کامپیوتر و موبایل شاید مفید باشد و مقاله را قرار دادم
منبع:
در نمایشگاه کامپیوتکس 2014 کمپانی اینتل از پلتفرم های کم مصرف خود برای Mini PC ها رونمایی کرد تا جان تازه ای به کامپیوتر های دسکتاپ و فلسفه استفاده از آن ها بدهد.




همزمان با این رونمایی اینتل، کمپانی های مختلفی نیز دست به کار شده و محصولات متعددی مجهز به پلتفرم تازه اینتل به بازار عرضه کردند. کمپانی ECS با محصول LIVA یکی از مواردی بود که سر و صدای زیادی به پا کرد، اما به عنوان اولین محصول با محدودیت هایی نیز روبرو بود. حالا نسخه دوم LIVA که نام LIVA X برایش انتخاب شده و به نوعی نسخه بهبود یافته LIVA اصلی به شمار می آید، معرفی و عرضه شده تا ECS بیش از پیش بتواند در این عرصه به شکلی قدرتمند ظاهر شود.

 بهبود یک محصول خوب

در بحث طراحی با جهشی قابل توجه روبرو هستیم. نسخه اصلی LIVA بیشتر شبیه صندوق های قدیمی بود و شاید پس از مدتی کسل کننده به نظر می آمد. خوشبختانه در LIVA X با کوتاه کردن پایه ها و همچنین حک کردن حرف X بالای دستگاه، کمی به پویایی دستگاه افزوده شده و حس بهتری در اولین برخورد ایجاد می کند. ابعاد LIVA X برابر با 83×40×135 میلیمتر است. برای مقایسه بهتر بد نیست بدانید که طول آیفون شش 1/138 میلیمتر بوده و از بابت ضخامت نیز، تقریبا برابر با ضخامت ده مجله سخت افزار است. شیار های عبور هوا به لبه های کناری منتقل شده و حالا سه پورت USB (دو پورت USB 2.0 و یک پورت USB 3.0) در اختیار داریم که همگی در جلوی دستگاه قرار گرفته اند (انتظار داشتیم که از این تعداد حداقل یکی در پشت دستگاه قرار میگرفت). در پشت دستگاه اتصال شبکه گیگابیتی در کنار پورت 3,5 میلیمتری هدفون قرار دارد و خروجی های تصویر D-Sub و HDMI نیز در نظر گرفته شده است. LIVA X این امکان را به شما می دهد تا همزمان بتوانید دو صفحه نمایش را به آن متصل کرده و از هر دو بهره ببرید. ECS دستگاه LIVA X را در نسخه های مختلف با ظرفیت های متنوع ارائه داده است. در بهترین حالت موجود، LIVA X دارای چهار گیگابایت حافظه RAM و 64 گیگابایت حافظه ذخیره سازی است. همچنین بر حسب مدل این دستگاه ممکن است بدون سیستم عامل بوده یا در کارخانه سیستم عامل ویندوز 8.1 روی آن نصب شود. سطح زیرین LIVA X نیز به نحوی طراحی شده تا بتوان آن را به کمک گیره اتصال VESA به پشت صفحه نمای یا تلویزیون متصل کرد و حالتی همچون یک All in One ایجاد نمود.
 

رسم خوب

ECS یک رسم خوب در سری LIVA را نگه داشته و آن، سکوت محض در زمان استفاده از آن است! قطعات مورد استفاده در LIVA توان مصرفی بسیار پایینی دارند و به همین خاطر نیازی به وجود فن در این دستگاه دیده نمیشود. اگر قصد استفاده از این محصول به عنوان یک HTPC جمع و جور و ساده را دارید، LIVA X انتخابی عالی خواهد بود، زیرا در زمان تماشای فیلم کاملاٌ سکوت را رعایت خواهد کرد! در نسخه قبلی عنوان شده بود که می توان حتی با یک پاوربانک به راه اندازی و استفاده از LIVA پرداخت. در این نسخه از یک آداپتور با خروجی 12 ولت سه آمپر استفاده شده است که چیزی بیش از توان یک پاوربانک است. برخلاف LIVA که اجزای مختلف دستگاه از هم جدا بوده و خریدار پس از خرید باید آن ها سر هم میکرد، LIVA X به صورت یکپارچه و آماده به کار به فروش می رسد. به همین خاطر خودمان دست به کار شدیم تا با باز کردن دستگاه و در قالب تصویر اجزای داخلی آن را به نمایش بگذاریم.
خنک کننده: همانطور که گفتیم LIVA X فاقد فن است و در عوض یک هیت سینک بزرگ که طول و عرض آن مشابه با خود دستگاه است، در داخل قرار دارد و مستقیما گرما پردازنده و ماژول های حافظه را جذب می کند. از آنجا که گرمای کلی دستگاه چندان زیاد نیست، این هیت سینک به خوبی از پس دفع گرما بر می آید.

 
پردازنده Intel Celeron N2808: این پردازنده بر اساس معماری 22 نانومتری ساخته شده و دارای حداکثر فرکانس کاری 1,58 گیگاهرتز است. این پردازنده دارای دو هسته پردازش فیزیکی بوده و از یک مگابایت حافظه نهان سطح دو بهره می برد. این پردازنده بخشی از پلتفرم کلی Bay Trail اینتل را تشکیل می دهد. پردازنده گرافیکی Intel HD با معماری ساخت 32 نانومتر و پشتیبانی از DirectX 9، Direct Compute و OpenCL نیز بیش از آنکه برای اجرای بازی مناسب باشد، می تواند در اجرای دستورات مرتبط با پخش فایل های چند رسانه ای به کار آید (البته این مجموعه می تواند از پس اجرای بازی های ساده برآید).
پردازنده اینتل
 
چهار گیگابایت حافظه DDR3L: ECS از چهار ماژول حافظه SKHynix (هر یک با ظرفیت یک گیگابایت) در دو سمت برد دستگاه ساتفاده کرده است. این میزان حافظه بین پردازنده گرافیکی مجتمع و پردازنده اصلی به شکل مشترک استفاده میشود. توصیه میکنیم تا حد امکان حتما نسخه چهار گیگابایتی را خریداری کنید. باتری CMOS نیز در این تصویر به خوبی مشخص. این باتری با دو رشته سیم به برد متصل است.
حافظه
مموری
 
اتصال Wi-Fi و بلوتوث: یکی از نقاط قوت LIVA X، وجود اتصال Wi-Fi و بلوتوث در دستگاه است. اتصال Wi-Fi از استاندارد 802.11n و بلوتوث از استاندارد نسخه چهارم پیروی می کنند. همچنین هر یک دارای یک آنتن مجزا برای انتقال اطلاعات هستند. سرعت انتقال اطلاعات Wi-Fi بیشتر برای انتقال اطلاعات مرتبط با اینترنت مناسب بوده و نباید چندان به عنوان ابزاری برای استریم کردن فایل های ویدئویی HD و Full HD روی آن حساب کرد (البته اتصال گیگابیتی می تواند در این زمینه به شما کمک کند!).
وای فای
 
فضای ذخیره سازی: مدلی که بدستمان رسیده دارای 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی محصول SanDisk است. همچنین این فرصت وجود دارد که بتوان فضای ذخیره سازی را به کمک رابط mSATA افزایش داد. بسیار علاقمند بودیم تا ECS یک رابط SD نیز برای این محصول در نظر می گرفت تا روش های افزایش فضای ذخیره سازی متنوع تر شود.

 
خروجی صدا: درست در کنار خروجی صدا، چیپ ست صدای Realtek ALC283 قرار دارد. اتصال صدا خروی صدای دو کاناله را فراهم می آورد.

 

کارایی

نسخه ای که برای تست بدستمان رسیده دارای چهار گیگابایت حافظه DDR3L (فرکانس 1333 مگاهرتز) و 64 گیگابایت فضای ذخیره سازی است. قبل از هر چیز با کمک یک حافظه فلش بوت ویندوز، سیستم عامل ویندوز 8.1 را روی دستگاه نصب کرده و پس از نصب درایورها، به اجرای تستها پرداختیم. جدول زیر نتایج تست LIVA X را نشان میدهد:
3DMark
Ice Strom Cloud Gate
13783 1187
7-Zip
(Compress (KB/s (Decompress (KB/s
2099 40408
Cinebench R15
OpenGL CPU
02/6 فریم در ثانیه Cb 67
AIDA 64
خواندن (MB/s) نوشتن (MB/s) کپی (MB/s) زمان تاخیر (ns)
7777 5213 7287 91,5
Crystal Disk Mark
Sequential 512K 4K
خواندن (MB/s) نوشتن (MB/s) خواندن (MB/s) نوشتن (MB/s) خواندن (MB/s) نوشتن (MB/s)
حافظه داخلی 103,2 43,78 97,09 26,14 9,951 3,996
USB 3.0  90,46  84,25  27,16  32,61  0,290  1,180
Freemake Video Converter
تبدیل ویدئو 90 ثانیه Full HD، فشرده سازی H.264 فرمت MOV (12850 Kbps, 30fps) به ویدئوی HD فشرده سازی H.264 فرمت MP4 (3283 Kbps, 30fps) 188 ثانیه
 

نتیجه گیری

LIVA X دستگاه قدرتمندی نیست و لیست وظایف اش محدود است. اما همین کارایی محدود می تواند در بسیاری موارد نیاز کاربر را برآورده کرده و در رده بهترین Mini PC های موجود بازار قرار گیرد. مرور اینترنت، استفاده به عنوان HTPC، قدرت کافی در پخش انواع فایل های چند رسانه ای، وجود اتصالات مختلف و موارد دیگر همگی کمک می کنند تا LIVA X یک محصول خوب برای بسیاری از کاربران باشد.
 

رقبا:

یافتن دستگاهی با این ابعاد واقعا کار دشواری است. با آنکه در نمایشگاه کامپیوتکس مدل های بسیاری از انواع Mini PC ها معرفی شد، اما به نظر می رسد نمایندگان و شرکت ها تمایل چندانی به وارد کردن آن ها به ایران ندارند. به هر حال می توان گفت تعداد رقبای LIVA X در ایران از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است و ما نتوانستیم در جستجوی خود محصول در خوری پیدا کنیم.

اطلاعات تکمیلی

  • مزایا: امکان ارتقای حافظه با پورت mSATA، اتصال بلوتوث، Wi-Fi و اتصال شبکه گیگابیتی، امکان اتصال همزمان دو صفحه نمایش، ابعاد بسیار کوچک، کاملا بی صدا
  • معایب: فاقد پورت USB در پشت دستگاه، فاقد Card Reader
  • امتیاز کلی8.4 راندمان: 8.2 امکانات: 8.5 طراحی: 8.6 ارزش: 8.4
  • پیشنهاد سخت‌افزار: کسانی که یک سیستم جمع و جور و بیصدا برای دانلود های شبانه می خواهند، کاربرانی که سطح استفاده آن ها از سیستم شامل مرور اینترنت و نرم افزار های آفیس می شود
[subscribe2]
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۹
admin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی